logowanie

Użytkowanie piór
Atrament Atrament
Atrament

Każde pióro wieczne powinno być zawsze napełnione atramentem, zwłaszcza pióra tłokowe z korkowym pakunkiem tłoka, gdyż zapobiega to rozsychaniu się korka. W razie braku atramentu należy napełnić je letnią wodą. Pióro, w którym atrament zasechł, należy przepłukać letnią wodą, kilkakrotnie je napełniając i opróżniając. Do szklanki z letnią wodą należy dodać kilka kropel amoniaku, co wybitnie przyśpieszy rozpuszczanie się zeschłego atramentu. Nie należy mieszać atramentów różnych wytwórni nawet w tym samym kolorze. Atramenty do piór wiecznych są higroskopijne, tzn. chłoną wilgoć z powietrza dzięki zawartym w nich inhibitorom. Niektóre inhibitory mogą więc powodować korozję stalówek ze stali nierdzewnej. Odradzamy używanie czarnego atramentu opartego na czarnej sadzy chińskiej, gdyż w razie zaplamienia odzieży, żadna pralnia nie usunie czarnych plam.

Zachęcamy gorąco do używania atramentów w różnych kolorach. Obecnie paleta dostępnych trwałych i intensywnych kolorów jest niezwykłe bogata, a przy tym jakiś fantazyjny kolor może stać się cechą charakterystyczną danej osoby.



Kałamarz podróżny Atrament
Kałamarz podróżny

Traveling ink pot universal - Opatentowany przez firmę Visconti. Można dzięki niemu napełnić pióro w taki sposób, że nawet część korpusu nie zetknie się z atramentem. Ponadto zużywa się 99% zawartości kałamarza. Ten praktyczny system pozwala napełnić pióro gdziekolwiek i kiedykolwiek, bez ryzyka pochlapania dokumentów, czy też ubrudzenia się.

Kałamarz podróżny można stosować praktycznie do wszystkich piór dostępnych na rynku. Przed zastosowaniem atramentu - prosimy o dwu- trzykrotną praktykę z czystą wodą w celu nabrania praktyki i dopasowania kałamarza podróżnego do danego rodzaju pióra.



Systemy napełniania Atrament
Systemy napełniania

Istnieje wiele systemów napełniania atramentem, lecz my przedstawiamy trzy najbardziej podstawowe:

Naboje - nabój z atramentem jest najprostszą i najczystszą formą napełniania, gdyż nie dochodzi do brudzenia stalówki i przedniej części korpusu pióra w wyniku zanurzenia ich w kałamarzu.

Tłoczki - aby napełnić pióro z mechanizmem tłoczkowym należy wkręcić tłoczek do dołu, w cele wypchnięcia powietrza ze zbiornika atramentu i wytworzenia próżni. Całkowicie zanurzyć stalówkę w atramencie, wykręcić tłok do oporu- zbiornik napełnia się. Wyciągnąć pióro z kałamarza, przekręcając tłoczek wypuścić trzy krople atramentu i przekręcając ponownie przestawić tłoczek w górne położenie.

Systemy zmienne - (nabój/ zbiornik tłoczkowy)



Pióra w samolocie Atrament
Pióra w samolocie

Korzystając z komunikacji lotniczej należy mieć pióro całkowicie napełnione atramentem, gdyż zawarte w zbiorniku pióra powietrze rozszerza się na dużych wysokościach powodując wyciek atramentu.



Uszkodzenia mechaniczne Atrament
Uszkodzenia mechaniczne

Nasadkę, czyli kapę, należy zawsze przy pisaniu zakładać na tył korpusu pióra, gdyż zapobiegnie to stoczeniu się pióra z pulpitu biurka lub stołu, co może spowodować uszkodzenie, lub zgięcie stalówki. Dane pióro powinna używać zawsze ta sama osoba, gdyż każdy piszący trzyma pióro inaczej, co powoduje inne zużywanie się stalówki.



Mechanizmy Atrament
Mechanizmy

Przy zakupie pióra polecamy modele z mechanizmem tłokowym nie teleskopowym, gdyż gdy się teleskop zatnie lub zawiesi, naprawa możliwa jest tylko poprzez zastosowanie nowego mechanizmu teleskopowego (tylko w serwisie fabrycznym).
Polecamy także pióra z zakręcaną nasadką, gdyż nasadki zaciskane są problematyczne, nierzadko powodując poplamienie wewnętrznej kieszeni marynarki lub kieszeni koszuli. Dobre pióra wieczne mają w większości nasadki zakręcane. O ile się już jednak posiada pióro z nasadką zaciskaną, to warto zaopatrzyć się w skórzany futerał na pióro.



Stalówki Atrament
Stalówki

Pióra wieczne renomowanych firm mają stalówki o różnych grubościach pisma. Od bardzo cienkiego oznaczonego symbolem EF, poprzez cienkie oznaczone symbolem F, następnie średniej grubości oznaczone symbolem M aż do grubego oznaczonego symbolem B. Jest to kwestia upodobań danego użytkownika.
Z piór na gumkę polecamy te z boczną dźwignią. Pióra przyciskowe są mniej praktyczne z dwóch względów:

- Przy nieuwadze w trakcie napełniania opierając koniec stalówki o dno kałamarza można ją skrzywić lub złamać.

- Zakrętka przycisku jako trzecia część pióra może upaść na podłogę i ulec uszkodzeniu.

Po napełnieniu pióra należy strząsnąć nadmiar atramentu ze spływaka.



Klips Atrament
Klips

Istotną rzeczą jest to, ażeby klips nasadki spełniał należycie swą rolę. Ważne żeby był on stalowy a nie mosiężny czy srebrny lub złoty. Rozpoznać to można za pomocą magnesu. Klips mosiężny przy sporym odgięciu pozostaje odgięty, a więc nie spełnia należycie swej roli. Klips stalowy jest w każdej pozycji sprężysty, chyba że się ułamie choć to rzadkie przypadki, a wówczas można go zazwyczaj wymienić.
Kilka nielicznych wytwórni piór produkuje nasadki, które po założeniu z tyłu korpusu pióra można przykręcić na gwint, co jest godne polecenia, bo wydłużonym o nasadkę piórem wygodniej się pisze no i nasadka nie spada w najmniej korzystnym momencie.



Czym kierować się przy wyborze odpowiedniego dla siebie pióra wiecznego?
W mojej praktyce zawodowej bardzo często spotykam się z pytaniem, jakiej firmy pióro jest najlepsze. Jest to pytanie nie tyle trudne, co niewłaściwie postawione.

Wydawałoby się, że nic prostszego jak wybrać 10 spośród ok. 50-ciu firm liczących się w świecie. Później np. 100 sprawiedliwych ustaliłoby, która firma spośród tej dziesiątki jest najlepsza.

Wydaje się, że spełnienie następujących kryteriów daje taką możliwość:

1. Jakość materiału z jakiego pióro zostało wykonane.

2. Funkcjonalność pióra wynikająca z rozwiązań technicznych.

3. Precyzja wykonania.

4. Elegancja.

Trzy pierwsze kryteria są w miarę obiektywne, natomiast czwarte, ze względu na subiektywność wyczucia elegancji, takim być nie może.

Właśnie to ostatnie kryterium, istotne dla każdego użytkownika, zburzyłoby całą klasyfikację. Należy również zauważyć, że ranking taki ze względu na to, że firmy produkują różne pióra, mogłoby dotyczyć tylko jednego modelu, produkowanego przez konkretną firmę. Taka ocena nic nie dałaby potencjalnemu użytkownikowi. Dlatego właściwym pytaniem jest: czego przyszły użytkownik oczekuje od pióra?

Indywidualne podejście do pióra jest konieczne nie tylko ze względu na różny gust użytkownika, ale przede wszystkim ze względu na komfort pisania. Coraz częściej klienci chcą "czuć" pióro w ręce, tzn. pióro musi być ciężkie i grube. Pióra takie produkowane są przez wiele firm np. Montblanc, Parker (niektóre modele), Rotring, coraz częściej Waterman, Tombow oraz Yard'O'Led (pióra bardzo ekskluzywne).

Piór Faber-Castella nie można zaliczyć do powyższej grupy. Nie są one również piórami lekkimi. Wspominam o nich dlatego, że są bardzo ciekawym odejściem od powszechnie stosowanych materiałów do produkcji piór. Połączenie srebra z drewnem drzew szlachetnych nadaje pióru wyjątkowego wyglądu, łączącego się z odpowiednio wysoką ceną.

Specyficzne miejsce zajmuje Sheaffer, starający się zaspokoić oczekiwania tych, pragnących pisać piórem lekkim jak i tych, którzy preferują pióra ciężkie. Ceny piór Sheaffera są bardzo zróżnicowane.

Jeżeli chcemy posiadać pióro lekkie, to powinniśmy zainteresować się propozycją Montblanca (niektóre modele), Parkera, Pelikana, z tanich piór: Ballografa, Stypena, Senatora.

W dalszej kolejności powinniśmy zastanowić się, jaka grubość pisania stalówki odpowiada nam najbardziej. W niektórych modelach piór występują zaledwie dwie grubości (F-cienka, M-średnia), natomiast w innych modelach niektóre firmy proponują ponad 10 grubości. Warto pamiętać, że grubości pisania nie są znormalizowane i dlatego grubość stalówki o tym samym oznaczeniu u dwóch różnych firm może dawać różną kreskę (pomijana jest siła nacisku na stalówkę, wynikająca z kształtu i materiału z jakiego jest wykonana).

Za bardzo atrakcyjne uważa się stalówki z bocznym szlifem (posiadają literę O przed literą, oznaczającą grubość pisania stalówki np. OM), dającym zmienną grubość kreski w zależności od tego, w jakim kierunku ciągnie się stalówkę po papierze. Nie każdy będzie potrafił pisać taką stalówką, gdyż trzeba uważać na to, żeby boczny szlif końcówki irydowej miał stały kontakt z papierem. W innym razie zmiana ustawienia stalówki będzie powodować tracenie ciągłości linii. Żeby uniknąć rozczarowań, klient powinien mieć możliwość spróbowania, jak pisze się taką stalówką (ta zasada obowiązuje dla wszystkich grubości stalówek).

Na tym nie powinny kończyć się oczekiwania odnośnie stalówki. Jeżeli chcemy, żeby stalówka pisała twardo (nie należy tego określenia mylić z płynnością przesuwu stalówki po papierze) to powinniśmy wybrać pióro: Montblanca, Parkera, Rotringa, Sheaffera, niektóre modele Watermana. Miękkość pisania, rozumianą jako elastyczność gwarantują stalówki kruszcowe (o ile nie są wykonane z grubej blaszki), ewentualnie stalówki stalowe z cienkiej blaszki i głęboko rozcięte. Stalówki dające dużą elastyczność stosują: Cartier, Faber-Castell, Montegrappa, Pelikan, Visconti, Waterman (w niektórych modelach).

Dla niektórych klientów atrakcyjnymi są pióra o wyglądzie klasycznym, tzn. z zakręcaną skuwką (kapą), odkrytą dużą stalówką, tłokowym systemem napełniania, z wziernikiem w korpusie pióra służącym do sprawdzania ilości atramentu w piórze.

Pióra takie proponuje: Montblanc, Montegrappa, Pelikan, Visconti.

Osoby, które uważają za kłopotliwe napełnianie pióra z kałamarza, powinny zwrócić uwagę na pióra na naboje, proponowane przez prawie wszystkie firmy. Warto pamiętać o tym, że do piór na naboje firmy Parker i Sheaffer można używać tylko nabojów firmowych.

Pióra na naboje uniezależniają użytkownika od konieczności korzystania z kałamarza np. w podróży. Firma Montblanc, nawiązując do takiej sytuacji nazwała swój model "Traveler" (pióro wyłącznie na naboje). Większość firm produkujących pióra na naboje daje możliwość korzystania również z kałamarza przez zastosowanie konwertera, czyli tłoczka wymiennego.

W kierunku nowoczesnych rozwiązań poszła firma Waterman, która nawet w ocenie konkurencji posiada najlepszych stylistów. Modele takie jak: Sérénité, Edson, Caréne, L?Étalon powinny zadowolić każdego klienta, lubiącego pióra o nowoczesnych kształtach. Jednak najbardziej śmiałe rozwiązania stylistyczne proponuje jeszcze stosunkowo mało znana na polskim rynku firma Jorg Hysek. Te pióra zwracają na siebie uwagę!

Mam nadzieję, że powyższe omówienie, czym należy kierować się przy wyborze pióra, pozwoli przyszłemu użytkownikowi wybrać właściwe dla siebie pióro.

Każda licząca się firma, w przypadku droższych (chociaż nie zawsze) piór, dołącza gwarancję. Jest ona skuteczna (dotyczy to również piór), jeżeli jest prawidłowo wypełniona. Warto stosować w tym przypadku zasadę ograniczonego zaufania i sprawdzić sprzedawcę. Pozwoli to w przyszłości uniknąć nerwów przy zgłoszeniach gwarancyjnych. Każda gwarancja daje klientowi prawa, ale również obowiązki wynikające z eksploatacji piór i dlatego należy dokładnie zapoznać się z gwarancją.

Maciej Wardecki
Członek PKMiKP

e-mail  |  góra  |  strona główna